ЦентърЮгоизточноевропейски център за семиотични изследвания
Директор
проф. д-р Кристиан Банков
корпус 2, офис 306
тел.: 02/8110 111, в. 23061
е-mail: kbankov@nbu.bg
Секретар
Петя Велева
корпус 2, офис 306
тел.: 02/8110 635, в. 26051
e-mail: pveleva@nbu.bg
Центърът е основан през 1998 г., но още от първите години на съществуване на НБУ семиотиката се нарежда сред най-важните научни и учебни дисциплини в Университета. Най-значима роля за нейното утвърждаване в НБУ имат основателят и Почетен председател на Настоятелството проф. Богдан Богданов, Почетният доктор на НБУ проф. Томас Сибиък, оказал незаменима международна подкрепа през 90-те години, както и проф. Мария Попова – по онова време декан и пръв директор на Центъра по семиотика. Проф. Богданов и проф. Попова са членове на Изпълнителния комитет на Международната асоциация за семиотични изследвания от българска страна.
Интересите на ЮИЕЦСИ са фокусирани както върху традиционните теоретични изследвания, така и върху приложната семиотика.
От 1995 г. насам ЮИЕЦСИ ежегодно организира набралата международна популярност Ранноесенна школа по семиотика (EFSS). През последните двадесет години в нея преподават над сто световноизвестни учени, а повече от триста чуждестранни и също толкова български студенти участват в провежданите по време на Школата лекции, семинари и уъркшопи.
От 2007 г. до днес директор на ЮИЕСЦИ е проф. д-р Кристиан Банков.
Центърът вече за осма година има успешна и много търсена магистърска програма, ориентирана основно към семиотика на маркетинга – „Реклама и бранд мениджмънт“ с две специализации: „Бранд мениджмънт“ и „Реклама и стилове на живот“, през която са преминали над 350 студенти. От 2010 г. отваря врати и лаборатория по социосемиотика, в която студенти и докторанти участват в конкретни количествени и качествени семиотични изследвания.
В периода между 2009 г. и 2012 г. ЮИЕЦСИ в партньорство с три университета от чужбина и с учени от Естония, Италия и Финландия разработва първата международна докторска програма “The European Mind: Doctoral Studies in Semiotics for a Knowledge and Value Based Society” (www.semknow.eu). В рамките на НБУ Центърът има и своя докторска програма „Семиотика“, в която се обучават и водят обучение повече от 15 души.
Основният интерес в изследователските семинари на Центъра е насочен към социосемиотиката, тексуалната семиотика и Пърсианските изследвания, а основната област на приложната семиотика са новите медии, маркетинговите комуникации, консумативната и кулинарната култура, както и семиотиката на образованието.